Italian, 1578-1660
Italian painter and draughtsman. He was a distinguished artist of the Bolognese school, deeply influenced by Annibale Carracci's classicism, who worked in Rome as well as Bologna, painting altarpieces, frescoes and and cabinet pictures. His fame rests on his idyllic landscapes and small mythological pictures, Related Paintings of Albani Francesco :. | Diana and Actaeon | Sacra Famiglia (mk08) | Venus Attended by Nymphs and Cupids | Adonis Led by Cupids to Venus | The Cupids Disarmed | Related Artists:
georg engelhardt schroderGeorg Engelhard Schröder, född den 31 maj 1684 i Stockholm, gift 1727 med Anna Brigitta Spöring, död den 17 maj 1750; konstnär, porträtt- och historiemålare.
Georg Engelhard Schröders far, Veit Engelhard, hade omkring år 1670 kommit från N??rnberg och bosatt sig i Stockholm där Georg Engelhard föddes 1684. Han blev tidigt elev hos konstnären och målaren David von Krafft (1655-1724) men lämnade honom 1703 för utlandsstudier.
Under 21 år for Georg Engelhard runt i Europa. Han vistades först en tid i Nordtyskland, innan färden gick vidare till Italien. I Venezia förblev han under fem år och kopierade gamla mästare, sysslade med vedutamåleri och hade kontakt med pastellmålarinnan Rosalba Carriera (1675-1757). I Roma tog han intryck av barockmålarna Carlo Dolci (1616-1686), Carlo Maratta (1625-1713), Francesko Trevisani (1656-1746) m.fl. och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt, som tillhörde den tidens italienska konst. I Paris samlade han impulser hos den franske målaren Noel Nicolas Coypel (1690-1734). Reminiscenser av den italienska och franska konsten kan man påträffa flerstädes i hans kompositioner. I London stannade han i sju år och tog starka intryck av Godfrey Knellers (1646-1723) och Dahls porträttkonst.
När Daniel von Krafft avled 1724 kallades Georg Engelhard Schröder hem till Sverige och efterträdde i december sin gamle läromästare som kunglig hovkonterfejare. Som sådan uppbar han lön. Konung Fredrik I satte stort värde på sin konterfejare, och lät honom måla otaliga porträtt av sig och sin drottning Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes han till hovintendent. Georg Engelhard anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet. På 1740-talet nåddes Sverige av den nya franska smaken, i främsta rummet via konstnären Gustaf Lundberg (1695-1786), varvid Georg Engelhard kom att skjutas åt sidan. Han representerade i Sveriges 1700-talsmåleri sista skedet i det italienska inflytandet.
Långt ifrån den förnämste, var dock Georg Engelhard en av sin tids mest uppburne målare. Han arbetade inom ett vitt fält: utförde kyrktavlor, allegorier, historiska motiv och porträtt. Hans arbeten har ej sällan någonting vacklande och obestämt, vilket i förening med mycken ojämnhet i utförandet gör många av dem mindre tilltalande för konstkännaren. Han har dock efterlämnat verk, som vittnar om, att han, när han allvarligt uppbjöd sin förmåga, var mäktig till både varm och djup uppfattning samt hade stor skicklighet i färgbehandling och i framställningens enskildheter.
MAZO, Juan Bautista Martinez delSpanish Baroque Era Painter, ca.1612-1667
Ludovico Carracci(Bologna 1555-1619)
Painter, draughtsman and etcher. His father, Vincenzo Carracci, was a butcher, whose profession may be alluded to in Ludovico's nickname 'il Bue', though this might also be a reference to the artist's own slowness. Ludovico's style was less classical than that of his younger cousins Agostino and Annibale, perhaps because of a mystical turn of mind that gave his figures a sense of other-worldliness. Like his cousins, he espoused the direct study of nature, especially through figure drawing, and was inspired by the paintings of Correggio and the Venetians. However, there survives in his work, more than in that of his cousins, a residue of the Mannerist style that had dominated Bolognese painting for most of the mid-16th century. Ludovico maintained a balance between this Mannerist matrix, his innate religious piety and the naturalism of the work of his cousins. With the exception of some travels during his training and a brief visit to Rome in 1602, Ludovico's career was spent almost entirely in Bologna.